Projekt Edukacyjny Terapia Ręki dla każdego

Nasze przedszkole w tym roku uczestniczy w projekcie edukacyjnym ,,Terapia ręki dla każdego’’, którego autorem jest Pani Magdalena Sidor-Minorczyk z Niepublicznego Przedszkola Mała Akademia Odkrywcy w Ząbkach. Projekt ten spełnia kilka funkcji: – przede wszystkim terapeutyczną, usprawniającą i wzmacniającą organizm dziecka, – jest kompleksowy, zawiera listę elementów w rozwoju dziecka, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju motoryki małej i sprawnego manipulowania, – propaguje aktywności, które łatwo zrealizować indywidualnie jak i grupowo, – pełni funkcję profilaktyczną dla małych dzieci, aby zapobiegać występowania nawykowych nieprawidłowości w rozwoju motoryki małej. Projekt zawiera kluczowe obszary wspomagania w dążeniu do precyzji motoryki małej: 1. Sprawność fizyczna, stabilizacja posturalna i stabilizacja kończyny górnej. 2. Równowaga i mapa ciała. 3. Napięcie mięśniowe. 4. Funkcje wzrokowe. 5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa. 6. Zmysł dotyku. 7. Manipulacja. 8. Dysocjacja palców i opozycja kciuka. 9. Zabawy grafomotoryczne. W miesiącu wrzesień skupialiśmy się na punkcie 1. Sprawność fizyczna, stabilizacja posturalna i stabilizacja kończyny górnej. Ruch jest niezbędny, aby wykształciły się jakiekolwiek funkcje ciała i mózgu. Bez względu na budowę i funkcjonowanie układu ruchowego i nerwowego dzieci, możemy stymulować jego sprawność fizyczną. Ważnym aspektem jest stabilizacja, której często się nie zauważa. Zwracamy tu uwagę na stabilizację posturalną jak również stabilizację kończyny górnej – bardzo ważnych w terapii ręki. Stabilizacja jest utrzymaniem postawy ciała w różnych pozycjach, a także w trakcie ruchów. Jest to odpowiednie napięcie mięśni tułowia – dzięki temu zapewnia kontrolę mięśniową nad miednicą i kręgosłupem. Najpierw zaczynają pracować i napinać się mięśnie tułowia, żeby zapewnić najlepszą pozycję do wykonania ruchu przez kończynę. Wszystkie dzieci z naszego przedszkola z chęcią wykonały pierwsze zadanie. Ćwiczenia jakie realizowały to między innymi: – leżenie prosto na brzuchu, na sygnał podnoszenie ręki/rąk, nogi/nóg i kończyn razem, -leżenie na plecach, ramiona na boki, kolana ugięte, skręty bioder na lewą i prawą stronę (kolana opuszczają się), – czołganie się (ręce i nogi naprzemiennie), – pchanie sensorycznego tunelu oraz przechodzenie przez niego, – utrzymanie równowagi na desce, piłce, – jazda na ’’rowerze’’, – przechodzenie przez tunel, – oraz inne. Poniżej zapraszamy do obejrzenia zdjęć z realizacji pierwszego punktu.

Izabela Pinda

27 września 2022|