TERAPIA RĘKI DLA KAŻDEGO’’- OBSZAR 9. Grafomotoryka

Miesiąc maj był ostatnim miesiącem realizowania przez naszych przedszkolaków zadań z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Terapia ręki dla każdego’’.

Na samym końcu skupialiśmy się na zajęciach z zakresu grafomotoryki. Ćwiczenia grafomotoryczne niosą za sobą bardzo pozytywne skutki: poprawiają ogólny rozwój dziecka, uczą dokładności i precyzji, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową i orientację przestrzenną, zdecydowanie podnoszą poziom graficzny pisma, usprawniają mięśnie dłoni, palców, nadgarstka i całej kończyny piszącej.

Dzieci wykonywały ćwiczenia usprawniające ruchy nadgarstka takie jak: machanie dłonią, zaciskanie i rozluźnianie dłoni, stukanie palcami o podłoże, zgniatanie papieru, formowanie kulek, nawlekanie, malowanie palcami linii poziomych, łamanych, fal, spirali. Przedszkolaki doskonaląc ten obszar rysowały palcem po piasku, odciskania pomalowanych farbą dłoni i stóp, obrysowywania dłoni i stóp, wypełniania kreskami powierzchni, odtwarzanie powtarzanych układów graficznych np. figur – koło, kwadrat, trójkąt, koło.

Aby wspomóc ćwiczenia grafomotoryczne można swobodnie bazgrać po kartce, rysować szlaczki, kółka, rysować figury, przedmiotów, pisać po śladzie litery, cyfry, rysować linie ciągłe w labiryncie, dorysowywać brakujące elementy do obrazka, rysunki typu „połącz kropki’’. Podsumowując Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Terapii ręki dla każdego’’ , dokonując jego ewaluacji stwierdzam, że u dzieci rozwinęła się świadomość własnego ciała, zostały opanowane prawidłowe wzorce posturalne i ruchowe, prawidłowa postawa ciała. Doszło do doskonalenia zdolności manipulacyjnych dłoni, poprawy stabilizacji centralnej oraz sprawności ruchowej całej kończyny górnej, usprawniono kontrolowane i precyzyjne ruchy rąk. Zauważono, że udoskonalono kształtowanie umiejętności prawidłowego chwytu, uregulowane zostało napięcia mięśniowe w obrębie kończyny górnej.

Realizując zadania projektowe wzmacniano koncentrację uwagi na czynnościach manualnych, rozwinęła się wrażliwość sensoryczna, rozwinięta została także motywacja i aktywność grafomotoryczna.

Bardzo się cieszymy, że mogliśmy wziąć udział w tym projekcie.

Izabela Pinda

29 maja 2023|