„Małe rączki – wielkie możliwości, czyli sensoryczna droga do sprawności”🔥🔥🔥🔴🟧🔷
Pierwsze zadanie w ramach projektu za nami! Rozpoczęliśmy od działań, które miały na celu rozwijanie sprawności dłoni i palców, a także ćwiczenie koordynacji wzrokowo–ruchowej. Dzieci miały w rączkach różnej wielkości słoiczki i plastikowe butelki. Z dużym zaangażowaniem zakręcały i odkręcały nakrętki, traktując to jako zabawę i wyzwanie. Każdy sukces w samodzielnym poradzaniu sobie z zadaniem dawał dzieciom radość i satysfakcję.
Kolejny etap to odkrywanie dźwięków ukrytych w codziennych przedmiotach. Nasze słoiki, butelki i pokrywki stały się instrumentami muzycznymi. Dzieci próbowały odtwarzać dźwięki jesiennej pogody – szum wiatru, stukot deszczu, a nawet delikatne szelesty. Ta zabawa rozwijała wyobraźnię muzyczną, poczucie rytmu i wrażliwość słuchową.
W trakcie zajęć pojawiły się też kolorowe figury geometryczne. Dzieci segregowały je, przeliczały i porównywały wielkości. Ćwiczyły spostrzegawczość oraz umiejętności matematyczne i logiczne myślenie. Następnie figury „zamieniły się” w jesienne liście, które opadały z drzew w rytm melodii jesiennych piosenek. Ten moment wprowadził ruch i swobodną ekspresję, jednocześnie utrwalając wiedzę o kształtach.
Nie zabrakło również ćwiczeń poprawiających sprawność dłoni poprzez pracę z nożyczkami. Dzieci wycinały wzorki, co wymagało skupienia, precyzji i cierpliwości. Była to znakomita okazja do rozwijania sprawności grafomotorycznej i przygotowania do późniejszej nauki pisania.
Cele zajęć:
- rozwijanie motoryki małej i precyzji ruchów,
- doskonalenie koordynacji oko–ręka,
- stymulowanie zmysłów: wzroku, słuchu i dotyku,
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez segregowanie i liczenie,
- pobudzanie kreatywności i wyobraźni muzycznej,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej poprzez wycinanie,
- kształtowanie cierpliwości, samodzielności i współpracy w grupie.
Dzieci z ogromną radością uczestniczyły w tych zajęciach. Wszyscy chętnie angażowali się w pierwsze z działań projektowych.
Tekst : Sylwia Perczyk